'Otter in adoration of the Sun', Susan Kooi (2015)
'Otter in adoration of the Sun', Susan Kooi (2015)
Project
Lutra Lutra Lutra, the Renaissance of the Italian Otter
5 november - 8 november 2015
Locatie: 
The Others Fair, Ex Carcere Le Nuove – Via Paolo Borsellino, 3 Turijn – Italië
Met bijdragen van: 
Susan Kooi
Samengesteld door: 
Marloes de Vries
MAMA presenteert met trots een soloproject van Susan Kooi op The Others Fair: staygold!
Susan Kooi is een opmerkelijke jonge kunstenaar, met een dynamische en uiteenlopende praktijk. Haar werk is discipline overstijgend en bestaat uit onder andere geluid, muziek, video, beeldhouwkunst en mode. Susan is de helft van performance duo echo+seashell en maakt ook deel uit van kunstenaarscollectief Samet Yilmaz (voorheen bekend als kunstenaarsinitiatief Beyoncé). Voor The Others heeft Susan Lutra Lutra Lutra, the Renaissance of the Italian Otter ontwikkeld, in reactie op de omgeving van Turijn.
Mesopithecus, Amphimachairodus, Cremohipparion, Eucyon monticinensis, Homo neanderthalensis, Dihoplus, Apodemus gudrunae, Lutra lutra lutra, Paraethomys meini, en vele anderen waren ooit inheemse bewoners van het gebied waar Turijn nu gevestigd is. Het bestaan van deze soorten is onzeker: sommigen zijn allang uitgestorven. De regio Piedmont bevond zich ooit op de bodem van de zee. Deze schepselen zijn niet langer koelbloedig; hun harige voorouders kropen uit hun schuilplaats tussen kiezels, keien en rotsen, zonder besef van het concept tijd. Om vervolgens uit te sterven, slechts resterend als skelet en fosiel, in het geheugen en de verbeelding.

Lutra lutra lutra, of de Italiaanse otter, is alleen lokaal uitgestorven en verdween uit Noord Italie in de jaren '70 en '80. Nu is men bezig een poging te doen dit uitsterven terug te draaien: een terugkeer of renaissance van de otter.

De mensheid en otters hebben een lange geschiedenis samen. In het oude Egypte werd de otter toegeschreven aan de godin Wadjet en werden er tijdens het Ptolemaeïsche tijdperk veel otter standbeelden gemaakt. Een otter met opgeheven poten stond voor de aanbidding van de zonnegod, wanneer hij opkomt in de ochtend. In de middeleeuwse zoölogie was een ichneumon (een mangoest of otter) de vijand van de draak. Bij het zien van een draak bedekt de ichneumon zichzelf met modder, sluit zijn neusgaten af met zijn staart, valt aan en doodt de draak.

Tegenwoordig wordt de otter beschouwd als het paradepaardje van de diersoorten, en is de charmante vleeseter met zijn aantrekkelijke lichaamsbouw en speelse levendigheid het focuspunt van het Italiaans natuurtoerisme. De motivatie achter de renaissance van de otter ligt in het positieve effect, zowel esthetisch als emotioneel, dat de terugkeer van wilde dieren in dit dichtbevolkte en industriële deel van Italië op mensen zal hebben.

In deze installatie fungeren otters als symbolen voor vruchtbaarheid en vertegenwoordigen ze zijn terugkeer. Begeleid door de geur van jasmijn, die doet denken aan de ontlasting van de otter, ritualiseert het de renaissance van de Italiaanse otter: een drakenvechter en tegelijkertijd te schattig om al een fossiel te zijn.

"In mijn werk ben ik opzoek naar momenten waarin fysieke objecten zich verhouden met het complexe geheel van het mens zijn. Ik ben geïnteresseerd in situaties waarin je de grootte van het heelal en de tijd voor een ogenblik kan voelen. Het voelen van een steen in je hand die werd gebruikt door een vroege mensachtige. Het aanraken van een stukje meteoriet die uit de ruimte kwam en de aarde raakte. Of het vasthouden van een oud versteend dier. Mijn interesse in bepaalde onderwerpen zoals het concept van uitsterven of de status van stenen vormen de start van mijn werken. Vervolgens zoek ik naar het passende medium hiervoor. In de beeldende kunst kan ik het beste met deze thema's werken, hoewel ik vaak tegen haar grenzen aanloop, in toegepaste kunst of muziek. Ik werk daardoor met verschillende media: textiel, kunststoffen, installatie, film, performance en tekst."