International House of Cozy door Amalia Ulman
Amalia Ulman, International House of Cozy, 2015. Beeld: Lotte Stekelenburg
Amalia Ulman, International House of Cozy, 2015. Beeld: Lotte Stekelenburg
Amalia Ulman, International House of Cozy, 2015. Beeld: Lotte Stekelenburg
Amalia Ulman, International House of Cozy, 2015. Beeld: Lotte Stekelenburg
Vorige / Stop / Volgende
Opening International House of Cozy  - foto: Hilde SpeetOpening International House of Cozy  - foto: Hilde SpeetOpening International House of Cozy  - foto: Hilde SpeetOpening International House of Cozy  - foto: Hilde SpeetOpening International House of Cozy  - foto: Hilde Speet
Tentoonstelling
International House of Cozy
Solotentoonstelling Amalia Ulman
16 mei - 28 juni 2015
Locatie: 
Showroom MAMA Witte de Withstraat 29-31
Met bijdragen van: 
Amalia Ulman (1989, AR)
Samengesteld door: 
Marloes de Vries
Showroom MAMA opent 15 mei de eerste solotentoonstelling in Nederland van Amalia Ulman (1989 AR) . Onder de titel "International House of Cozy" toont zij onder andere een speciaal voor MAMA geproduceerde film waarin ze haar onderzoek naar de grenzen van authenticiteit en consumentisme tot in het extreme heeft doorgevoerd. De titel verwijst dan ook naar een gefabriceerd gevoel van gezelligheid en 'thuis' dat op lifestyle blogs en websites zoals Airbnb of Pinterest wordt gemarket.
Amalia Ulman is geboren in 1989 in Argentinië en opgegroeid in Spanje. Ze woont afwisselend in Los Angeles, Londen, New York en Gijón en wordt dan ook omschreven als trans-Atlantisch expat. Omdat ze op zoveel verschillende plekken op de wereld woont en werkt ziet ze een verglobaliseerde stijl die er wereldwijd voor zorgt dat mensen zich thuis voelen. Deze verglobalisering mondt uit in een maatschappij van gelijkschakeling en gelijkvormigheid waarin het niet identieke wordt onderdrukt.

"So we've all become tourists and that's why our office is Starbucks."

De notie van schoonheid en lieflijkheid staan centraal in Ulmans praktijk. Terugkerend in haar beeldtaal zijn bloemen, vlinders, harten en latte art, maar ook plastische chirurgie en de lijdensweg die voorafgaat aan deze schoonheid en lieflijkheid. In een wereld waar levensstijl handelswaar is geworden gaat Ulman een stap verder en legt de obsceniteiten van hedendaagse marketing bloot. Voor het werk gepresenteerd bij MAMA filmde ze een pornografische adaptatie van een lifestyle infomercial. De film wordt vertoond in een speciaal voor de ruimte van MAMA gemaakte installatie.

De solotentoonstelling van Amalia Ulman sluit aan bij MAMA's onderzoek Internet Aware waarin de focus ligt op de online en offline cultuur en kunst en waar objecten en beelden niet begrepen kunnen worden zonder kennis te hebben van de systemen, symbolen en mogelijkheden die het internet biedt en creëert. International House of Cozy valt ook onder MAMA's thema Eyes Wide Open. Hierin onderzoeken we hoe het werk van kunstenaars deel uit maakt van, en een alternatieve kijk biedt op de realiteit.
 
Gerelateerd
Downloads