Tentoonstelling
Circus Černý
Van 
vrijdag 13 september 2002
t/m 
zaterdag 9 november 2002
Locatie: 
Showroom MAMA en 9 diverse locaties, Rotterdam
Met bijdragen van: 
David Černý
Samengesteld door: 
Boris van Berkum
Circus Černý is een overzichtstentoonstelling van de beeldende kunst van de Tsjechische beeldhouwer David Černý (Praag, 1967).
De vaak monumentale kunstwerken zijn verspreid over 9 verschillende locaties in en rond de Witte de Withstraat en is onderdeel van kunst- en cultuurfestival "DE WERELD VAN WITTE DE WITH". Het Circus manifesteert zich in expositie- en openbare ruimtes. Enkele voorbeelden: Gigantische zwarte baby's inspecteren als insekten het gebouw van de Rotterdamse Gehandicapten Organisatie, een man van middelbare leeftijd hangt aan de vlaggenmast van museum Boijmans Van Beuningen, een Trabant loopt als een heilige (koe) over het water van de Eendrachtssingel, in TENT. maken twee meter hoge pistolen de vreemdste geluiden. Circus Černý is een indrukwekkend ouvre van een Rebel with a Cause.

David Černý
Hoewel de Tsjechische beeldhouwer David Černý ook al vóór 1989 kunst maakte, wordt zijn werk meestal in verband gebracht met het spontane volksfeest dat uitbrak na de val van het IJzeren Gordijn. Vooral in Praag voltrok zich een radicale metamorfose. Wat eens verboden was, was opeens legaal, de openbare ruimte was echt weer openbaar en de kunst was zich zeer bewust van haar vermogen om met mensen te communiceren.
De schrijver Jachym Topol typeerde de snelle veranderingen in zijn postcommunistische vaderland als een periode waarin de tijd explodeerde. We kunnen ons Černý voorstellen als een van de ontwerpers van deze explosie, als iemand die overal om zich heen feestelijk vuurwerk afstak. Hij heeft over de hele wereld geëxposeerd en blijft dol op het uithalen van grappen en mystificaties. Naast traditionele kunst houdt hij zich de laatste jaren ook bezig met cultureel activisme, filmen en technomuziek.

Roze Tank
Černý's reputatie als creatieve rebel neemt een vogelvlucht wanneer hij besluit om een Sovjettank baby-roze te verven. Juist deze sovjet tank was een oorlogsmonument ter nagedachtenis van de Russische bevrijding van Tsjecho-Slowakije uit de greep van Nazi Duitsland. Černý's daad slaat in als een bom. De natie raakt verstrikt in talloze verhitte discussies op straat en zelfs in het parlement, terwijl de internationale pers rond het roze fenomeen neerstreek. Sindsdien is Černý de publieke discussie blijven voeden met zijn provocerende kunst.