Tentoonstelling
Expressure 4.2
Van 
vrijdag 14 december 2001
t/m 
vrijdag 15 maart 2002
Met bijdragen van: 
Space-Invader(FR), Zevz(FR), Lokkis(FR), Shek(DE).
Samengesteld door: 
Adrian Nabi
Expressure 4.2 laat het werk zien van de kunstenaars Lokiss, Shek, Space Invader & Zevz.
Expressure 4.2 laat het werk zien van de kunstenaars Lokiss, Shek, Space Invader & Zevz. Deze vier creatieve krachten zijn voornamelijk actief in de openbare ruimte. Zij kiezen de straat als expositieruimte om de voorbijgangers te confronteren met hun acties en kunst. Stadselementen worden betrokken en veranderd om de toeschouwer anders naar zijn omgeving te laten kijken.
Space-Invader ziet het publiek zelfs als een onmisbaar onderdeel van zijn 'spel', terwijl Zevz reclameborden 'aanvalt' en 'corrigeert, zodat ze er een stuk realistischer op worden'. De roots van deze werkwijze liggen in de Hiphop. Veel graffitischrijvers zoals Shek specialiseren zich in het verfijnen van hun persoonlijke handschrift. Anderen (zoals Lokiss) gebruiken de verworven skills als een wapen om maatschappelijke issues aan de kaak te stellen. De vier exposanten vertegenwoordigen een wereldwijd fenomeen, een caleidoscoop van Urban Communication & Urban Aesthetics.

Urban Art or Urban Terror?
Voor een grote groep burgers is deze stadscultuur een vorm van een stedelijk terreur. Omdat de makers hun werk onaangekondigd & zonder de nodige vergunningen aanbrengen, wordt 'de vervuiling' vaak weer opgeruimd door de stadsreinigingsdienst. In 2000 startte de gemeente Amsterdam een heksenjacht naar Space-Invader om de reinigingskosten te innen voor een 'reclamecampagne voor een computerspel'. Toch beginnen oplettende stadsbewoners de uitingen te herkennen en te waarderen.

Het tijdschrift Backjumps (Berlijn) neemt de makers van Aerosol Culture en Urban Art serieus. In de uitgebreide interviews komen de kunstenaars aan het woord. De vele fullcolour pagina's belichten de kunst, de acties en ontwerpen. Het feit dat Backjumps samen met mama de Tentoonstelling Expressure 4.2 heeft geproduceerd geeft al aan dat Backjumps meer is dan een (geweldig) tijdschrift.

De motivatie tot samenwerking vatte de hoofdredacteur Adrian Nabi als volgt samen: "Turbo-capitalism and mass-production suppress any form of individualism almost to the degree of anonymity. Our magazine wants to give the artists the possibility to break free of this ever faster spinning circle for a moment, to pauseƉ in order to be able to be loud. This time in MAMA showroom we found partners for artists. MAMA helps us to create space for the 4 featuring artists so they can get really loud !"

Met Expressure sloeg MAMA twee vliegen in een klap: er werd aandacht besteed aan het Europese antwoord op de Amerikaanse graffiti en het tijdschrift Backjumps werd in Nederland onder de aandacht gebracht.
 
Links