Tentoonstelling
Hard Pop/Antistrot
Van 
vrijdag 14 september 2001
t/m 
vrijdag 30 november 2001
Met bijdragen van: 
Jiři Černický (CZ), de Antistrot, Martin C. de Waal (NL), Robbie Coenen & Antonio Consilvio (NL), Snotnose skate company (NL)
Het Rotterdamse illustratiecollectief Antistrot geeft in eigen beheer het gelijknamig clubblad Antistrot uit.
Met een typische copy-paste techniek 'verraggen' en manipuleren zij de hedendaagse media en alle andere uitingen die ze kunnen vinden. Niets blijft de lezer bespaard: thema's zoals impotentie, geweld (al dan niet zinloos), documentaires over zwartrijden, advertenties tegen puistjes of haaruitval worden gecombineerd met tekeningen en voorzien van commentaar. De betekenis van het oorspronkelijke materiaal wordt zo volledig uit zijn verband getrokken. De lezer wordt continu op het verkeerde been gezet. Het is makkelijk om het werk van het collectief Antistrot als puberale collages af te doen. De Antistrot lijkt eerder onversneden In Your Face satire. De makers beschimpen de toenemende betutteling van de overheid en de massamedia en relativeren met hun anti-media de lulligheid van het leven zelf. Antistrot bestaat uit 5 leden

Robbie Coenen & Antonio Consilvio - Virtuele Prostitue.
In navolging van de eerste virtuele nieuwslezeres, Ananova die in oktober 2000 voor het eerst werd gelanceerd, presenteerden de Multimedia kunstenaars Robbie Coenen & Antonio Consilvio Floortje de eerste virtuele prostituee. De tijden dat het Witte de Withkwartier als rosse buurt herleefden weer. Toevallige passanten van de showroom van mama werden door Floortje dichterbij gelokt. Waarna zij haar digitale waar aanprijst. Of Pixels & Digibytes even lekker is als Vlees & Bloed is de vraag. Maar een ding is zeker: 's werelds oudste beroep was weer volledig up to date.

Jiri Černický
Jiri Černický (Usti nad Labem, 1966) is een succesvolle Tsjechische kunstenaar, afkomstig uit het noorden van het land. Hij ontving in 1998 de prestigieuze Chalupecky Award. Hoewel hij in Praag woont en werkt, is de sfeer van de desolate en door milieuverontreiniging geteisterde regio waaruit hij afkomstig is, duidelijk in zijn werk terug te vinden. In zijn oeuvre staat de simulatie van de mogelijke transformatie van de mens in de nabije toekomst centraal. Volgens Černický heeft de vervuiling van flora en fauna net zo goed impliciete gevolgen voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de mens zelf.

In de tijdens de Hard Pop Expo gepresenteerde werken verbeeldt Černický de mogelijke mutaties van de mens in de nabije toekomst onder het motto 'we zouden er nogal raar uitzien als sommige ideeën van vooruitgang echt werden gerealiseerd'. Met de absurde en ironische humor van zijn beroemde landgenoot Kafka en met behulp van computermanipulaties heeft hij drie macabere en kitscherige beelden met een hoog en funky SF-gehalte gemaakt.

Snotnose - Customised Skateboards
Dat de skatecultuur een van de creatiefste jongerenculturen is, bewijst het skate- en kunstenaarscollectief Snotnose.
Onder deze naam heeft beeldend kunstenaar Andy Metscher (26) een team van 10 creatieve ÔstraatrattenÕ om zich heen verzameld, die samen verandering willen aanbrengen in de huidige situatie binnen de skatecultuur.

Snotnose is dan ook een Rotterdamse reactie op het wedstrijd-skaten en de verziekte-skate-industrie die per jaar een miljardenomzet heeft. De commerciële bedrijven geven niks om het skateboarden als individuele uitingsvorm, slechts de dollar telt. Het wedstrijdskaten is onderdeel van hun marketingstrategie om zoveel mogelijk cash binnen te slepen. Zo dreigt volgens Snotnose de ziel uit het skaten te verdwijnen. Compagnies die wel trouw blijven aan de essentie van het skaten zijn opgericht en worden geleid door skateboarders zelf en niet door zakenmannen.

De professionele wedstrijd-skater die veel trucjes kan uitvoeren binnen een bepaalde tijd kan rekenen op support vanuit de skatecompagnies. Geld, Kleding, boards, het talent wordt tot aan de sokken gesponsord. Hetgeen verdeeldheid zaait. Nu de geluiden om Skateboarden tot een officiële Olympische sport te 'promoveren' sterker worden, volhardt Snotnose in haar uitgangspunt: Skaten is geen competitie, het gaat erom je uit te drukken in vrijheid.
Als gemeenschappelijke noemer is er natuurlijk het skaten, maar Snotnose is meer dan dat: Zo is er na drie jaar stofhappen een underground skate-park van 400 m2 oppervlakte gebouwd in Katshoek (onder het spoortraject Rotterdam - Den Haag).

Daarnaast is er een productielijn van customised Skateboards opgestart. Onder het motto: 'Crappy as$ Fuck' voorziet Snotnose de onderzijde van ieder skateboard van een unieke afbeelding. Geen board is hetzelfde.

De boards maken samen met graffiti deel uit van Urban-art, underground kunst op straat en publieke ruimtes. Snotnose stimuleert met skaten iedereen die een positieve invulling wil geven aan het leven door sport en kunst. Om het statement van Snotnose extra kracht bij te zetten werd er skate ramp gebouwd, die voor de helft binnen de showroom en de andere helft buiten de showroom stond. Het sporttoestel werd een nutteloos object.

M.C. de Waal: Global Citizen project: Van Elvis naar Christus
Regisseur en kunstenaar Martin C. de Waal tast in zijn werk de grenzen van zijn eigen persoonlijkheid af. Via plastische chirurgie en met de laatste computer manipulaties transformeert hij zijn gezicht gefaseerd tot een universeel gezicht, een zoektocht naar het gezicht van de wereldburger. De Global Citizen is daarmee de eenentwintigste-eeuwse versie van DŸrers uitspraak 'dat de perfectie in vorm en schoonheid in de som van alle mensen ligt besloten'. In eerdere projecten heeft hij zijn lippen met siliconeninjecties vergroot en zijn voorhoofd rimpelloos laten trekken.

In de toekomst zal hij zijn ogen laten veranderen in Manga-ogen en speelt hij met het idee meer dan honderd sproeten op zijn gezicht laten tatoeëren.

Als fotomodel is hij gefascineerd door de communicatie mogelijkheden die zijn uiterlijk hem biedt. Veranderingen aan het eigen lichaam (zoals bijvoorbeeld het inspuiten van siliconen in zijn lippen) legt hij in beelden -voor en na de behandeling- vast op foto en video. Deze worden gepresenteerd op zijn website en in galeries. Zijn werk, dat voortdurend balanceert tussen echt en onecht in het grensgebied tussen mode en fotografie, kunst en hype roept vragen en verwarring op.

Tijdens de HardPop Expo presenteerde showroom MAMA vier foto-installaties van the global citizen, waarin het thema transformatie centraal staat. Ook is de video-installatie The Future of Karel geëxposeerd. Een bewerking van het interview dat werd afgenomen door Karel van der Graaf. Martin voegde een voice over met de Japanse vertaling van het gesprek toe.
 
Gerelateerd
Hard Pop
Publicatie
Out of Photographers
Tentoonstelling
Links