Lezing
Interview met deelnemende kunstenaars MSLM
Naar aanleiding van de expositie MSLM Moslem Female Fashion NOW interviewde MAMA drie deelnemende kunstenaars: Mada van Gaans, Simone de Koning en Iñiy Sanchez.
Mada van Gaans

Wie ben je, hoe oud ben je, waar ben je opgeleid en hoe lang ben je al actief in je vak?
Ik ben Mada van Gaans en in 2004 studeerde ik af aan het Fashion Institute Arnhem, nadat ik al aan het Amsterdam Fashion Institute had gestudeerd. Ik liep stage bij Bernhard Wilhelm en Oscar Sulleyman. Tijdens mijn studie werkte ik op freelance-basis bij een trendwatchbureau, hier leerde ik de wereld van de mode kennen.
Ik presenteerde mijn eindcollectie tijdens een expositie in Institut Néerlandais en op een catwalk-show in Musée Galliera tijdens de Haute Couture week van Parijs.
Op dit moment ben ik bezig met de collectie van mijn eigen label en werk ik in opdracht, voor andere bedrijven, zoals een speciale Need You by Mada van Gaans collectie voor het merk Need You en een limited edition horloges voor de luxe horlogelijn Belle Art van Longines.
Mijn volgende collectie voor SS08 wordt getoond tijdens de Rome Fashion Week en de Amsterdam Fashion Week, beiden in juli 2007. Aan het eind van deze zomer zal mijn kleding te koop zijn in verschillende winkels in Nederland, waaronder SPRMRKT in Amsterdam, Wendela van Dijk in Rotterdam en L'Empresse in Den Haag.

Wat vond je ervan, toen je werd gevraagd voor MSLM?
Toen ik werd gevraagd voor de tentoonstelling, realiseerde ik me dat ik al werd geïnspireerd door culturen waarin de Moslimreligie een belangrijke rol speelt. In de zomercollectie van 2006 gebruikte ik traditionele batikstoffen uit Indonesië, die normaal gesproken door mannen wordt gedragen. Tevens is het alziende oog opgenomen in die collectie.

Wat was je exacte opdracht en hoe heb je deze ingevuld?
De opdracht voor de expositie was een ontwerp te maken voor de nieuwe generatie moslimmeiden. Deze generatie gaat gekleed volgens de laatste mode, met als enige verschil het hoofddoekje. Ik dacht dat moslima-vrouwen kleding moesten dragen die meer bedekte dan dat ik tegenwoordig op straat zie; ik zie veel jonge vrouwen in strakke kleding, waarbij het figuur goed zichtbaar is. Hiermee wilde ik graag iets doen en ik ontwierp een catsuit van kant, dat enerzijds het hele lichaam bedekt en anderzijds het vrouwelijke figuur nog zichtbaar houdt. Om de 'kwetsbare' delen van het lichaam te bedekken, maakte ik een jurk van een stofje dat naar mijn idee wordt gebruikt voor de traditionele burqa.
Drie jaar geleden vond ik kleine karpetjes die gebruikt worden om op te bidden. Hierdoor was ik geïntrigeerd en dacht dat dit goed materiaal zou zijn voor een luxe handtasje, wat je kunt uitrollen wanneer je gaat bidden.
Ook ontwierp ik een speciale hoofdaccessoire (oorwarmers) samen met Dezibelle, die de productie hiervan deed. Dit is in combinatie met de hoofddoek te dragen vooral in de winter, wanneer het koud is buiten.

Hoe zou je jouw stijl omschrijven?
Mijn collecties zijn vaak geïnspireerd op mythen rond vrouwenfiguren, elementen uit de natuur en invloeden van andere culturen. Normaliter bouw ik mijn collectie op rond een verhaal dat uit verschillende karakters bestaat. Mijn ontwerpen zijn vrouwelijk, jong, chique, sterk, sensueel, vloeiend, gedetailleerd en gemaakt van fijne materialen.
Traditioneel vakmanschap uit andere culturen is belangrijk en ik vind het een uitdaging deze technieken om te zetten in nieuwe ontwerpen. Wat voor mij het bijzondere is aan het ontwerpen van kleding, is dat het mij de mogelijkheid geeft mijn fantasieën met andere mensen te delen.

Wat is voor jou de opbrengst van dit project?
MvG: Mijn interpretatie van MSLM was meer elementen uit die cultuur te gebruiken en een catwalk-kledingstuk of een outfit te maken dat op een speciale (mode)gelegenheid kan worden gedragen. De kleding is niet alleen bedoeld voor moslimvrouwen, maar is gemaakt voor iedere vrouw die er vrouwelijk uit wilt zien.
De expositie gaf mij de mogelijkheid in contact te komen met erg gedreven en enthousiaste moslimmeiden met nieuwe ideeën voor de toekomst en die openstaan voor nieuwe mogelijkheden in kleding en accessoires.


Simone de Koning

Wie ben je, hoe oud ben je, waar ben je opgeleid en hoe lang ben je al actief in je vak?
Ik, Simone de Koning, ben 23 jaar oud. Na mijn opleiding Styling, Interieur en Fotografie aan het Sint Lucas te Boxtel (2005), ben ik me meer gaan verdiepen in modestyling. Hiervoor heb ik een cursus modestyling gevolgd aan de B-Academy te Amsterdam (2006). Sindsdien werk ik als freelance modestylist en maak, samen met fotografen en visagisten producties. Ik vind het belangrijk en boeiend om altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste trends en om samen met een fotograaf, visagist en haarstylist een serie te realiseren waarvan je het concept van te voren hebt bedacht.

Wat vond je ervan, toen je werd gevraagd voor MSLM? Wat was je exacte opdracht?
Ik ben voor het project MSLM een tijd geleden benaderd door Andreia Costa en Natasa Heydra. Zij hebben mij gevraagd een modeproductie te maken voor het magazine. Ik was meteen enthousiast en ben begonnen een team samen te stellen van modellen, fotograaf en visagisten. Ik heb voor het MSLM project twee producties gerealiseerd. Daarnaast ben ik ook verantwoordelijk voor enkele poppen in de expositie, waarvoor ik de styling heb gedaan.

Hoe heb je deze ingevuld?
Voor deze opdracht ben ik me allereerst gaan verdiepen in de cultuur van de moslima's en heb veel gekeken naar de styling op straat van de moslima's. Dit is natuurlijk heel dichtbij en ook erg herkenbaar hoe de moslima's gekleed zijn, altijd heel verzorgd. Vaak laten ze kleuren terug komen in hun kleding, bijvoorbeeld rode schoenen, riem en hoofddoek.
Ik ben toen tot de conclusie gekomen, dat ik een serie wilde maken die de moslima-meiden zou aanspreken. Het moest echt van nu worden, ik wilde dat ze het zelf ook zouden gaan dragen en er inspiratie en nieuwe ideeën op het gebied van mode uit konden halen. Natuurlijk heb ik me aan een soort' basispakket' moeten houden: geen decolleté, geen korte mouwen, geen zichtbaar kruis. Eigenlijk mogen alleen de voeten bloot zijn, de vrouwelijke vormen moeten bedekt ofwel gecamoufleerd worden.

Bij de eerste productie heb ik qua kleding meer low budget geshopt omdat ik wil dat de meiden beseffen dat ze het zelf ook kunnen aanschaffen. Ik heb me bij deze shoot ook iets meer aan 'het basispakket' gehouden. Ik heb voor deze shoot de locatie de Drunense Duinen gekozen omdat deze plek iets weg heeft van een woestijn. Op deze plek kon ik mijn concept het beste uitvoeren. Wat kleding betreft ben ik uitgegaan van vier dieren; de luipaard, de pauw, de zwaan en de giraffe. Vanuit dit concept ben ik kleding gaan zoeken gebruikmakend van het aanbod van de wat meer betaalbare modezaken (Zara, Mango, Noa Noa en H&M). Bij deze shoot ben ik vooral van kleuren uitgegaan om zo het concept van de dieren naar voren te laten komen (luipaard; bruin,zwart en goud / pauw; blauw en groen / zwaan; wit en roze / giraffe; geeltinten).

Bij de tweede shoot ben ik minder uitgegaan van 'het basispakket'. Er is niet op elke foto gebruik gemaakt van een traditionele hoofddoek maar ik heb meer gezocht naar nieuwe oplossingen, denk bijvoorbeeld aan een hoodie als hoofddoek, of een hoofddoek met daar overheen toch nog een basketbalcap
Bij de Remix shoot heb ik gebruik gemaakt van de duurdere merken en kleding van specifieke ontwerpers zoals Iñiy Sanchez, Monique van Heist, Hussein Chalayan en Margiela.
Deze serie hebben we in de studio geschoten om zo de kleding beter tot z'n recht te laten komen.

Wat is voor jou de opbrengst van dit project?
Voor mij heeft dit project opgeleverd dat ik me meer bewust ben geworden dat de moslima's heel modegevoelig zijn, en dat je er met het zogenaamde 'basispakket' ook heel trendy uit kunt zien.


Iñiy Sanchez

Wie ben je, hoe oud ben je, waar ben je opgeleid en hoe lang ben je al actief in je vak?
Mijn naam is Iñiy Sanchez van Oort en ik ben 23 jaar oud.
In juni 2005 ben ik afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie te Rotterdam, opleiding Mode. Vervolgens ben ik in januari 2006 begonnen aan het Fashion Institute Arnhem (FIA), dit is éénjarige masteropleiding die is verbonden aan de Kunstacademie Arnhem. In januari 2007 ben ik afgestudeerd van het FIA met een catwalk-show tijdens de Amsterdam International Fashion Week en een maand later hebben mijn medestudenten en ik onze collecties gepresenteerd tijdens de pret à porter modeweek in Parijs.

Wat vond je ervan, toen je werd gevraagd voor MSLM?
IS: Ik had al veel over het project gehoord van Natasa Heydra, met name over de aanloop ernaar toe en vond het een leuk en goed initiatief. Het hele idee om 'moslima mode' in de belangstelling te zetten was voor mijn gevoel iets wat ontbreekt op dit moment. Er wordt wel aandacht aan besteed, maar niet zozeer vanuit de kijk van de meiden zelf.
Het was erg fijn de meiden uit de redactie te ontmoeten, hun mening te horen en hun kijk op mode te begrijpen. De redactie was zeer enthousiast over mijn aandeel in het project, waardoor het voor mij alleen maar leuker en interessanter werd er aan mee te doen.

Wat was je exacte opdracht en hoe heb je deze ingevuld?
Na een aantal gesprekken met Natasa, kwamen we op het idee een knippatroon te maken, wat toegevoegd zou kunnen worden aan het MSLM magazine.

Het idee erachter is dat de meiden in de redactie vaak net niet de voor hen geschikte kleding kunnen vinden in de winkels, waarmee ze zichzelf kunnen kleden volgens hun richtlijnen zonder dat het saai wordt. Als ze al iets geschikt vinden, is het vaak niet hun smaak. Hierdoor zijn ze meestal genoodzaakt om laag over laag te dragen, wat in principe geen 'probleem' is, want door dit gebrek zie je automatisch de creatieve oplossingen die ze bedenken. Maar ze wilden graag een alternatief. Dat was in feite mijn startpunt.

Ik heb voor deze opdracht een aantal ontwerpen gemaakt die naar mijn idee aan de volgende eisen moesten voldoen: het ontwerp moet in principe voldoen aan de basis richtlijnen van een moslima meisje/ vrouw, maar ook toegankelijk en interessant zijn voor een ander (Westers) meisje/ vrouw; het ontwerp moet de mogelijkheid hebben om door de draagster zelf vormgegeven of aangepast te worden, met één ontwerp moeten meerdere variaties in stijl mogelijk zijn;
het patroon moet begrijpelijk zijn voor een grote groep mensen; niet te ingewikkeld en het moet uitvoerbaar zijn op een gewone naaimachine.

Vanuit deze gedachten heb ik een aantal proefmodellen gemaakt en deze voorgelegd aan de redactie. De redactie heeft uiteindelijk unaniem gekozen voor één ontwerp, met name omdat deze de meeste variatiemogelijkheden heeft. Opvallend was de meiden dit ontwerp om verschillende redenen het beste vonden.
Dit ontwerp heb ik in een patroon omgezet, dat vervolgens is uitgelegd naar meerdere maten.
In de expositie heb ik het ontwerp in tweevoud uitgevoerd. De ene set is uitgevoerd in een zandkleurige zijden stof gecombineerd met een donkerblauwe broek met gevouwen sluiting en laag kruis. De tweede is uitgevoerd in een fijn zwart-wit gestreepte jersey en functioneert meer als jurk.

Verder vond ik het belangrijk dat het een kledingstuk zou worden waar moslima's creatief mee kunnen omgaan op eenzelfde manier als ze dat nu doen met bijvoorbeeld een hoofddoek. Deze creativiteit maakt immers hun stijl uniek en interessant.

Is dit een typisch Iñiy Sanchez ontwerp?
Dit ontwerp is van mij en gemaakt voor deze opdracht. De meiden uit de redactie vonden dat mijn laatste collectie goed in hun beeld past. Dus ik zou zeggen: ja.
Regels die voor de moslima's gelden, gebruik ik ook in mijn ontwerpen - geslotenheid. Ik werk met laagjes; volumes. Omdat ik nog geen echte eigen stijl heb, kan ik dat nog niet echt zeggen, maar... alles wat je maakt is van jezelf.

Wat is voor jou de opbrengst van dit project?
Ik zou het natuurlijk geweldig vinden als mensen dit echt gaan (laten) maken, in zoveel mogelijk verschillende materialen en kleuren en dat het op zoveel mogelijk verschillende manieren wordt gedragen door allerlei mensen.

 
Gerelateerd
MSLM Report I
Evenement
Links