Project
Project(or) in de Pers
Een sample van wat de pers te zeggen had over Project(or) Art Fair.
"Kunstbeurs zonder knutselclubgevoel. Het oude postkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam is vakkundig verklust tot expositieruimte"
De Pers (8 feb)

"Een frisse, stimulerende aanvulling op Art Rotterdam komt eveneens van een vrouw: Nous Faes van Showroom MAMA, lanceert een fantastisch nieuw initiatief, de Project(OR) Art Fair. MAMA heeft hiermee een jong, hip en alternatief zusje voor Art Rotterdam in het leven geroepen."
De Telegraaf (8 feb)

"Ook Art Rotterdam heeft een 'jong' side-event."
NRC (7 feb)

"Project(OR) navigeert tussen commercie en inhoud ... Het imposante oude postkantoor aan de Coolsingel waarin de kleine beurs huist, is op zichzelf al reden voor een feestje."
De Volkskrant (8 feb)

"Project(OR) Het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw kan de kunstgeschiedenis in gaan als het tijdperk waarin 'de kunstbeurs' een dominante factor is geworden (of 'was' misschien, straks in retrospectief). Sinds 2000 is het belang van de beurzen explosief gegroeid. Er is al vaak gesproken over Miami waar de Art Basel Miami Beach het kunstklimaat radicaal veranderde en war een op kunstgebied slapende plek in de eerste week van december even epicentrum van de kunstwereld is. Maar ook steden als Londen en New York hebben hun kunstbeurzen die als een sterke magneet werken en voor 'Dolle Dwaze Kunstdagen' zorgen, ook al zij nhet metropolen met het hele jaar door een surplus aan musea, kunstruimtes en belangwekkende exposities. Een beetje zichzelf respecterende kunststad heeft een eigen beurs. Mét satellietbeurzen.
In Nederland kennen we twee belangrijke beurzen: Art Amsterdam en Art Rotterdam. In Amsterdam was er in de jaren negentig een aantal sidefairs, maar die hadden iets weg van een guerrilla actie. Die waren tegen de échte beurs gericht (al heeft de Kunstvlaai zich ontwikkeld tot een eigen entiteit). Van een volwaardige satellietbeurs of een 'step up fair' was geen sprake. Ook niet in Rotterdam. De Art Rotterdam is zelf opgezet als een alternatief voor (toen nog) de KunstRAI, maar is in de loop der jaren zelf 'meneer' geworden. Het was slechts een kwestie van tijd dat er in Nederland ook een fatsoenlijke 'sidefair' zou komen. En die was er dit jaar in Rotterdam: Project(or). Het was een klein beursje, opgezet door Showroom MAMA in het statige voormalige postkantoor aan de Coolsingel en met een deelnemersveld dat balanceerde op de dunne grens tussen 'alternative space', kunstenaarsruimte (zoals het Rotterdamse ateliercomplex Het Wilde Weten) en commerciële galeries. Met een zeer internationaal deelnemersveld (Londen, Istanbul, Casablanca, Los Angels, Berlijn en Oslo kwamen onder meer voorbij) was de eerste editie verassend goed. Een beetje rommelig, zoals het hoort, maar vol elan, met aardige 'jonge' kunst (Art Rotterdam wordt dan ineens 'mainstream') en met ook in het gepresenteerde kunstenaarscorps de mix van frisse 'underground' en meer gevestigd werk. Een herhaling meer dan waard. "
Robbert Roos Kunstbeeld Nr 3 2008

Robbert Roos Kunstbeeld Nr 3 2008

MVS media maakte een reportage van Project(or). In twee delen te zien op Youtube, zie linkerkolom voor de video's.
 
Gerelateerd
Links