Publicatie
Tarred and Feathered
Marc Bijl '9/11 666 777' in Upstream Gallery
'9/11'. Drie cijfers, maar een berg aan associaties. Associaties met terrorisme, de Islam, het verschil tussen tussen goed en kwaad. Voor veel mensen verwijst deze datum naar een gebeurtenis in de geschiedenis waarbij 'het kwaad' op brute wijze een klap heeft uitgedeeld aan de Westerse wereld.
Hiermee wordt dit begrip gekoppeld aan een bepaalde religie, aan een groep mensen met dezelfde overtuiging. Marc Bijl creëert in 9/11 666 777 een beeldtaal waarmee hij op het post-9/11 tijdperk reflecteert.

Veel zwart en spiegelende oppervlakten, veel religieuze symbolen en verwijzigen. Twee Mariabeelden staan op een stapel pallets alsof ze met opgeheven armen en gebogen hoofd hun lot ondergaan. Ze zijn overgoten met druipend zwart materiaal. Een vierkante kubus van bouwhekken die zijn omwikkeld met zwart zeil verwijst naar de Ka'aba in Mekka. Twee langwerpige spiegels die zijn bedropen met zwarte verf doen, inderdaad, veel denken aan de Twin Towers.

Het centrale werk van de tentoonstelling is een drieluik met in het midden een spiegel, op zijn 'Mondriaans' verdeeld in verschillende vlakken, met aan weerszijden twee doeken met veel zwart en zilveren spraypaint waar respectievelijk de cijfers 666 en 777 in verwerkt zijn. Goed en Kwaad. De toeschouwer ziet zichzelf in de spiegels en lijkt een keuze te moeten maken tussen één van beide zijden.

Maar galeriehouder Nieck de Bruijn benadrukt dat dit niet is wat Marc Bijl hiermee wil bewerkstelligen. Boven alles gaat het werk van Bijl over structuren en systemen en hoe deze onze dagelijkse werkelijkheid en manier van denken beïnvloeden. Ook religie is een structuur waarmee dingen in deze wereld geregeld zijn. Marc Bijl wil niet oordelen over goed en kwaad, maar hij wil juist laten zien hoe deze begrippen tot stand komen. Hij wil blootleggen waaróm wij iets goed of slecht vinden, welke structuren ten grondslag liggen aan ons oordeel over goed en kwaad.

Om dit te bereiken maakt Bijl gebruik van symbolen en mythen die tot ieders verbeelding spreken. Bijl schopt graag tegen de gevestigde orde en ook de kunstwereld moest er bij hem aan geloven. In 2002 maakte hij een economisch statement door 'deze buik is mogelijk gemaakt door het Fonds voor Beeldende Kunsten' op zijn buik te laten tatoeëren. Ook de kunstwereld is een systeem, waarin geld moet omgaan om als kunstenaar te kunnen leven.

De werken die te zien zijn in de Upstream Gallery vallen op in hun hoge mate glamrock, soms romantisch van aard maar ook steeds vaker neigend naar meer minimalistische vormen. Verwijzingen naar het werk van moderne iconen uit de kunstgeschiedenis, zoals Mondraan en Richter, liggen er dik bovenop. Net als deze grootheden is Bijl op zoek naar een beeldtaal waarin hij de wereld om zich heen kan vangen om er zo zijn licht op te kunnen laten schijnen.

De tentoonstelling '9/11 666 777' van Marc Bijl is te zien van 11 september tot 23 oktober 2010 in Upstream Gallery in Amsterdam.

Door: Jesse van Oosten
 
Gerelateerd
Links